باب خير

بالصور.. ”حاسة إني هموت”.. «زينب» تشعر بفراق الحياة.. وسمر نديم توجه رسالة لابنتها

سمر نديم مع نزيلة من دار زهرة مصر
سمر نديم مع نزيلة من دار زهرة مصر

«ووصينا الإنسان بوالديه إحسانا»، حث الله عز وجل في كتابه تعالي على حسن معاملة الأبناء للآباء، لكن البعض يجهل كلام الله، يقسو عليهم، وقد يصل الأمر لحجود الأبناء لترك الأم أو الأب في الشارع بلا مأوى للسطو على أموالهم، دون الوعى منهم بعقوبة عقوق الوالدين.

دار زهرة مصر للكبار بلا مأوى

سيدة خمسينية كانت بلا مأوى في الشوارع، تحتضنها دكتورة الإنسانية سمر نديم مع سيدات قصر دار زهرة مصر، وتحرص على رعايتها وحمايتها، لكن كل ما تأمله «زينب» هو رؤية ابنتها قبل وفاتها.

سمر نديم توجه رسالة للأبناء وتحذرهم من عقوبة عقوق الوالدين

نشرت سمر نديم صاحبة مؤسسة دار مصر عبر صفحتها الرسمية على موقع «فيسبوك»، قصة «زينب»، قائلة: «تعالوا بقي اقولكم على القصة الأعجب دي صورتي مع ماما زينب امبارح قبل وفاة ناهد كانت قاعدة معايا وبأكلها وبتقولى أشهد أن لا إله إلا الله واشهد ان محمد رسول الله».

وأضافت: «وأنا بأكلها كانت بتقولى أنا هموت يابنتى.. خلتنى أعيط.. عايزة أقول بس كلمة لبنتها إلحقى أكسبي رضي أمك قبل فوات الأوان، هي أه كويسة وبصحتها وبتتحرك وبتاكل وبتشرب.. بس الموت ملوش أذن، والناس اللى زي دى بركة وقلوبهم طيبة وبيحسوا بنفسهم في الآيام الأخيرة، بنصح بنتها تعالى شوفي أمك أو خديها قبل فوات الأوان اتقوا الله في أهاليكم».

موضوعات متعلقة